OŠTRE KRITIKE NA RAČUN NEMANJIĆA: Očajan promašaj velike teme

M. N. M. - D. Bt. - R. R.

11. 01. 2018. u 11:00

Serija "Nemanjići" otvorila pitanje o odnosu istorijskih podataka i umetničkih sloboda. Vitezović: Istorijska istina ne sme se izneveriti. Kecmanović: Ispod svih očekivanja

ОШТРЕ КРИТИКЕ НА РАЧУН НЕМАЊИЋА: Очајан промашај велике теме

Meto Jovanovski (u sredini) u ulozi cara Manojla

MEĐURATNI Beograd oživeo je tokom dva meseca emitovanja napete priče "Senke nad Balkanom", i posle početnih rasprava na temu treba li igrana serija da uči gledaoce istoriji ili da ponudi dobro uobličenu fikciju - ostali smo u iščekivanju nove misterije. U međuvremenu, javni servis RTS u novogodišnjoj noći je prikazao prvu epizodu dugo najavljivanih "Nemanjića", i izazvao lavinu komentara. Mahom negativnih, koji navode na pomisao da bi ovaj "istorijski", najveći produkcijski poduhvat u istoriji RTS, mogao postati i najveći promašaj od postanka ove televizije.

Svakako toliko oštre reakcije, ali ni interesovanje, ne bi doživeo televizijski projekat koji bi se prihvatio neke za sve nas manje značajne teme. I sam način na koji su "Nemanjići" najavljivani kao serija koja će promeniti sliku o Srbiji, podigao je očekivanja do "istorijskog maksimuma" - pa je i pad na zemlju bio tim bolniji. Beskrajna je lista zamerki koje se odnose na gotovo sve aspekte serije, od govora junaka i jezika koji koriste, preko loše glume, efekata i uopšte "jeftinog" opšteg utiska (prilično skupe) prve epizode.

Gde je uopšte granica između istorije i fikcije, pogotovo kada je reč o ovakvim, za jedan narod "najvećim" temama, poput davnog spektakla "Boj na Kosovu" - po drami za koju je Simović izjavljivao da je "imao utisak da ju je pisao u prisustvu cele nacije, a tako se ne može napisati ništa dobro".

Mladen Nelević (levo) kao Stefan Nemanja

Pisac Milovan Vitezović, autor scenarija za nezaboravnu seriju "Vuk Karadžić" koja je, u režiji Đorđa Kadijevića, (p)ostala jedna od najsvetlijih tačaka u istoriji serijske produkcije naše televizije, za sebe kaže da "pristupa istorijskim temama u baš istorijskom smislu".

- Trudim se da spoznam sve što se može spoznati, kako o temi tako i o ličnostima - kaže Vitezović za "Novosti". - Tragam i za prikrivenim istinama, da bih postizao istorijsku i dramsku intrigu. Staram se pritom da istorijsku istinu ni u čemu ne izneverim, jer bih time izneverio osnovne razloge dela. Vodim računa da u stvarnim istorijskim scenama budu dokazani glavni akteri. Ali, ako mi, recimo, neko baš treba za određenu scenu, iz razloga glavne ideje, a za koga nemam dokaza da je baš bio tu u tom momentu, uzeću ga pod uslovom da nema dokaza da je bio negde drugde. To mi se dešavalo u pisanju serije "Vuk Karadžić", ali sam za ovakvo postupanje imao veliku saglasnost stručnog konsultanta prof. dr. Miodraga Popovića, najboljeg Vukovog, tada živog, biografa.

Dijaloge i gestove, kaže Vitezović, uz uverljive osnove koristi za oblikovanje karaktera, te su junaci u isti mah i istorijski i njegovi:

- Za jezik u dijalozima koristim jezik istorijske epohe, koliko god je to moguće, s obzirom na mogućnosti razumevanja današnjih gledalaca. Ako ga ne mogu rekonstruisati, onda uzimam književni, normativni, standardni srpski jezik. To sam uradio po savetu akademika Pavla Ivića kad je trebalo odrediti srpski jezik Jerneja Kopitara u seriji "Vuk Karadžić".

Scena borbe sa snimanja "Nemanjića", Foto: V. Danilov

Pisac Vladimir Kecmanović nije želeo da komentariše "Senke nad Balkanom" u kojima je direktno učestvovao kao deo tima scenarista (i kao glumac), ali je "Nemanjićima" i te kako razočaran - i kao jedan od autora književne trilogije o toj vladarskoj porodici, ali i kao gledalac.

- Mislim da je za obe serije presudan umetnički doživljaj - kaže Kecmanović. - Kada je reč o "Nemanjićima", taj doživljaj je očajan, sve je urađeno ispod svih očekivanja, koja u mom slučaju nisu bila preterana. Mnogi ističu da je kostim urađen dobro, i neki glumci bi verovatno bili bolji da su postavljeni u drugačiji kontekst. Žao mi je, pre svega zbog toga što je na ovaj način jedna tako velika i važna tema upropašćena za dugo, jer je se bar dvadeset godina posle ovoga niko neće ponovo prihvatiti.

Scenografija (ne)dočarava epohu, Foto V. Danilov

Emir Kusturica kaže da je sve u percepciji gledaoca, i da su polemike koje se ovih dana vode oko serijala "Senke nad Balkanom" i "Nemanjići" samo otvorena pitanja.

- Mislim da te serije sigurno nisu takve kako ih optužuje deo javnosti, i siguran sam da oni koji o njima tako oštro i kritički raspravljaju lako "progutaju" nešto što je pet puta formalno lošije izvedeno, i pet puta gore od onog što njih direktno dira. Ali, utoliko je taj cirkuski svet filma, odnosno TV serija, jedan prostor u kojem se sloboda izražavanja najviše ocrtava. Ono što je problematično jeste to što gledaocima sada sve liči na rijaliti, i kad se pojave filmske priče, onda i oni koji ih gledaju i oni koji ih proizvode imaju veliki problem da se odvoje od realnosti u kojoj žive. Toliko sveta priča o "Nemanjićima", a ja sam siguran da oni nisu tako loši kao što neki o njima govore, zato što je to jedan emocionalni doživljaj nečega što nije ni počelo, nije mu data šansa. Mislim da su sve polemike samo lične percepcije današnjeg gledaoca.

Vladimir Kecmanović, Foto: V.Danilov / Milovan Vitezović, Foto: A. Stevanović

NENADIĆ: PISCU KAJANjE NE GINE

PISAC Dobrilo Nenadić, autor kultnih dela na teme iz srednjovekovne Srbije, veli da je "jedino pravilo da u ovom pogledu nema pravila, mada su se mnogi upinjali da vaspostave jedan za sve obavezujući kanon".

- Danas, srećom, preovlađuje uverenje da je pisac nezavisna osoba koja po svom nahođenju i na sopstveni rizik stvara svoju umetničku tvorevinu. Prepušten je sebi pa ostaje da bira da svoje pero izda pod najam ili će radije da ostane nezavisan. Jedno mu kajanje ne gine, kako okrene on je na gubitku. Ako piše na istorijske teme, može da bira da se drži proverenih i nespornih činjenica kao nekog komotnog ili tesnog rama, ili pak da pusti svoju maštu na slobodan let iznad kukavičijeg gnezda (iznad nečega što u stvari ne postoji).

DR SINIŠA MIŠIĆ: NEDOPUSTIVO JE IZVRTANjE ČINjENICA


ISTORIJSKI filmovi ne mogu umetničkom slobodom da pravdaju izvrtanje činjenica, naročito kad je reč o ključnim događajima za istoriju jedne nacije, kaže, za "Novosti", profesor dr Siniša Mišić, šef Katedre za istoriju srpskog naroda u srednjem veku sa istorijskom geografijom na Odeljenju za istoriju begradskog Filozofskog fakulteta.


Mišić je, sa profesorom Radivojem Radićem, autor knjige "Srbija 1217. - Nastanak kraljevine" ("Evoluta"), objavljene povodom osam vekova otkako je Stefan Nemanjić postao prvi srpski "venčani kralj".


- Glavni nedostatak pilot epizode serije "Nemanjići - Rađanje kraljevine" jeste nepoznavanje ili namerno izvrtanje važnijih istorijskih činjenica. Pre svega inistiranje na neistini da je vizantijski car Manojlo gajio neku posebnu ljubav prema Nemanji i da ga je doveo na presto, posle čega ga je nezahvalni srpski veliki župan izdavao. Nemanja kao udeoni knez nije imao ništa manju teritoriju od braće, niti mu je "pravedni Manojlo" zbog toga poklonio Dubočicu kao što je prikazano. Vizantijski car uopšte nije podržao Nemanju posle, današnjim terminom, "državnog udara" koji je izveo protiv braće po izlasku iz tamnice u koju su ga bacili. Naprotiv, on je vojno pomagao njih da svrgnu Nemanju, u čemu nisu uspeli. Istorijski, Nemanja nije bio ni verolomni vizantijski sluga, ni primitivac kao što bi neuki gledalac mogao da zaključi iz serije - ogorčen je dr Mišić.




On naglašava da su čak i izbor glumaca i scenografija nesaglasni istorijskim podacima.


NEOPHODAN DOKUMENTARAC Lično, ne bih se prihvatio da budem savetnik u igranoj seriji o srpskom srednjem veku, pre nego što se snimi dokumetarac koja će javnosti prezentovati istorijske činjenice. Posle toga umetnička sloboda, kako god je ko shvatao, ne može da napravi toliko štete - kaže dr Mišić.

- Manojlo nije bio sićušan čovek, kao što dočarava glumac koji ga tumači. Naprotiv on je bio veoma visok i snažan čovek, koji je u boju mogao jednim udarcem da raspoluti čoveka. Vizantijski hroničari savremenici su ostavili svedočanstva i o njemu i o Nemanji za koga navode da je bio divovskog rasta i karakteristične bele kose i brade. Nemanjini sinovi Vukan i Stefan u seriji su prikazani kao deca istog uzrasta, iako je opšte poznato da je Vukan bio znatno stariji. Prikazivanje važnih događaja i retorika podsećaju na niskobudžetne filmove o NOB-u. Na primer, polaganje kamena temeljca za Đurđeve stupove, vladarsku zadužbinu, moralo je da se odvija po strogo utvrđenoj raskošnoj ceremoniji, uz prisustvo najvišeg sveštenstva i plemstva, a ne kao govor predsednika seoske zadruge uz neku gomilicu zarozanih seljana. Ne može Nemanja da se moli kao navijač, a živi u srednjem veku, dobu vere. Mnoštvo je takvih kardinalnih promašaja u prikazivanju istorijskih činjenica - navodi Mišić.


On ističe da RTS nikad nije tražio stručnu pomoć Katedre za istoriju srpskog naroda u srednjem veku.


- Nacionalna televizija, odnosno kreatori serije su odabrali naučne savetnike sami, po nekim privatnim vezama, ali izgleda da ni njih nisu slušali. Umetnička sloboda nije uopšte sporna, upravo pomoću nje igrani film ili serija moraju da dočaraju duh vremena, što je u ovom slučaju potpuno promašeno. Veoma je opasan uticaj ovakve popularizacije istorije. Ilustracije radi, i danas kad pitate većinu ljudi kako je izgledao Karađorđe oni će vam opisati glumca Marka Nikolića koji ga je tumačio. Zato je velika šteta ovako netačno interpretiranje Nemanje i njegovog doba - smatra dr Mišić.




Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (98)

Smaranje

11.01.2018. 11:21

@nikanor - Ne komentarišem Rastka-ali ovi komentari sa akcentom. Šta-trebalo je da pričaju staroslovenski sa titlovima? NIjedan moderni akcenat nije iz tog doba,a ni jezik nije isti!

Rade

11.01.2018. 12:01

@nikanor - Beogradski akcenat je moderna veštačka tvorina u Srbiji, kao što je i Beograd veštačka Titova tvorevina, sigurno Nemanjići nisu tako govorili, a još manje likovi iz dela Zona Zamfirova. Ima čovek pravo to što kaže.

Je li?

11.01.2018. 12:01

@nikanor - Ako uzmemo u obzir da sa "beogradskim" akcentom govori jedva 10% stanovnika Beograda, sto dodje oko 3% populacije Srbije, ne vidim kojim metodom odabira je odluceno da treba docarati srednjovekovni govor u Srba takvim govorom? A o neubedljivoj glumi ne treba trositi reci...ja bih mogao da razumem da su snimali i odmah emitovali, ali da nakon meseci snimanja emitujes onakav polufabrikat ne mogu da razumem.

Меда

11.01.2018. 12:02

@nikanor - Књижевни би био најнеутралнији. Али абај то разуме само периферија Србије тј они који нису у БеГеее.

Profa

11.01.2018. 12:09

@nikanor - da, to i jeste smaranje za ponavljače i lenštine sa jedva-srednjom....nije namenjeno nekulturnima i neobrazovanima...

Zoran

11.01.2018. 12:24

@nikanor - Ma idi begaj, ttrebalo je da prricaju kako se tada pricalo, ne bi ga razumeo pola.

Апсурд

11.01.2018. 12:38

@nikanor - @Smaranje: па да могли су да "изгуглају и изфејзбуче" податке о Манојлу док је "аргументовано враћао у игру" Немањину браћу с војском "друге категорије"...а на "Инстаграму" и "Твитеру" да пратимо ток битака?

Sasa

11.01.2018. 12:42

@nikanor - @Smaranje ..naravno da nije ..ali akcenat bar treba da pomalo lici tom dobu ..a ovde je govor glumaca apsoluitno ne prilici tom dobu ..sta je trebalo po tebi da nemanja govori "..care cool si ..." a njegova deca " e brate nemoj ti meni ovo ono .."

Ljiljana

11.01.2018. 12:54

@nikanor - To uopšte nisu jedine mogućnosti: ili BG akcenat ili staroslovenski. Pročitajte deo intervjua sa Vitezovićem i dr Sinišom Mišićem.

Smaranje

11.01.2018. 13:18

@nikanor - Izigravaju ljudi intelektualce a ne znaju razliku između akcenta, lokalizama, narečja, slenga , glume,PONAŠANJA i kulturoloških pojava i evolucije jezika. Ja rekoh akcenat, a pročitah toliko nebuloza kvaziintelktualaca... Ja gore napisah-staroslovenski je jedini merodavan. Akoto nije slučaj-onda koga briga. Naravno da ne smatram da treba da se ponašaju kao "likovi" iz "Rana", ali to vaše intelektualne veličine ne razumeju. Svejedno je koji je akcenat. Meni smeta sve ostalo.

Бошко Антић

11.01.2018. 13:23

@nikanor - Мора да је Тито крив за пропусте. Па зар вам није наметнуо говор. Јел' брате!!! Па човече, Београд је од деспота Срефана!!!

Ljuba

11.01.2018. 11:18

Ništa neobično za Srbiju. Da se radilo o nečem što nije javno prikazivanje, nebi seni primetilo. Bitno je da se uzme novac i podelu na ravne časti. Nikog, uz Srbiji, ne interesuje struka, znanje, umeće i poštenje.

Historik

11.01.2018. 11:18

Neće daleko odvesti potreba da se revidira istorija kako bi se opravdala neka ideologija po principu kako mali Perica zamišlja sta se dogodilo u prošlosti još od kad se zemlja ohladila. Niti daleko vodi los obrazovni sistem koji je izbacio generacije funkcionalno nepismenih a pogotovo onih koji su od Lektire pročitali samo ono sto piše na internet dajdzestu pa nemaju recnik da izraze svoje misli i osecanja a onda ni da se argumentirano bore za svoja prava i dostojanstvo svog okruženja.

Rubiroza

11.01.2018. 12:16

@Historik - Sta ce im bogat recnik kada se nasilnom komunikacijom resavaju konflikti a to se onda i promovise u filmovima pa ispada da je bolje da ih se ne gleda.

Апсурд

11.01.2018. 12:34

@aco - Кустурица није хтео никога да повреди "директно", али ако се пажљивије прочита његова изјава види се да је чак и веће замерке изнео у "занатском" смислу него било ко други! "Слојевита и симболична" изјава као и његови филмови ... па "ко разуме - схватиће"

Деки

11.01.2018. 11:29

Чак и ако занемаримо историјске чињенице, квалитет снимљеног материјала је катастрофалан! Много, много више сам (са нестрпљењем) очекивао. Велики промашај.

Dinarska divizija

11.01.2018. 11:50

Totalno razočarenje!Loša gluma, sve nekako jadno i jeftino...Kao da je to neko namerno uradio, da nas dodatno ponizi i unizi!

123

11.01.2018. 14:28

@Dinarska divizija - Slažem se sa tobom u potpunosti a nešto ću se i nadovezati jer me ovo "Dinarski" asociralo. Možemo Hrvate da volimo ili ne volimo, ali u dosta stvari se moramo ugledati na njih i učiti od njih. Samo pogledajte njihovu dokumentarno-igranu seriju "Hrvatski kraljevi" kojom su napravili odličan potez jer se prikazivala i na nekom od ovih naučnih kanala (History, Viasat History...). Siguran sam da su sa mnogo manjim budžetom napravili kvalitetnu seriju kako za svoju tako i za inostranu publiku.

Prozor me je fascinirao, a i viljuska...

11.01.2018. 11:59

Prozor na Nemanjinoj drvenoj kuci nije mogao da postoji onako kako je prikazan, proziran. U najboljem slucaju mogao je da bude mutan vitraz, zbog velike nesavrsenosti stakla, koje je tek u 12.veku pocelo da se obnavlja, tj. stakloduvanje, nakon sto je zamrlo nestankom Rima. Opet jedete rukama?Tu sam ocekivao da pocnu da jedu nogama, posto pribor, sem noza, nije postojao. Tu je pisac pao pod uticaj one "zlatne viljuske" koja nas je kostala, kolko nas je vec kostala, o kojoj je prica budalastina

Milvas

11.01.2018. 12:00

Овако важном историјском догађају прићи без консултација са свим умним људима и људима од струке је у најмању руку неодговорно. И као и увек пљунули смо сами себи у лице.

Rade

11.01.2018. 12:04

Ja samo po ovim print screenovima iz serije, vidim da je ovo toliko jadno urađeno, nije mi jasan Kusturica što brani ove outsajdere koji su radili ovu seriju, verujem da on ni u ludilu ne bi snimio nešto ovako? Kostimi su užasni, ovo ličini na "Crnog Gruju", a ne na Nemanjiće, vrlo malo detalja, glumci takođe nikakvi, skupljani ne znam po kom principu.

Ana

11.01.2018. 12:04

Prva epizoda ima ogromnih propusta, ali je odlično što je uopšte napravljena prva serija sa takvom temom i koja pokriva to istorijsko razdoblje. Ne slažem se da se niko drugi neće baviti tom temom narednih 20 godina. Onda smo stvarno blesavi. Sada treba napraviti serije i filmove o kralju Milutinu, o caru Dušanu, treba napraviti seriju o odnosima Srbije, Vizantije, Dubrovniku...

Nile

11.01.2018. 12:07

Ne zna kako da to objasnim jer kad gledam čini mi se ko da glumci glume ko da nisu 100% u tom filmu liče ko likovi iz stripa a razgovor-dijalog međnju njima je ko da čitaju sa neke table a ne da razgovaraju ma ne zna naprosto se to vidi i oseća dok gledaš i to je katastrofa a ovo oko istorije je nešto drugo...

Predrag

11.01.2018. 12:13

Zapravo, serija je još jedan dokaz da mi nismo naslednici srednjovekovne Srbije. Ni duhovno, ni fizički. Zato i nije uspelo u rekonstrukciji naroda koji nema veze sa nama.

Par istorijskih cinjenica

11.01.2018. 12:17

Mac je redje koriscen zbog loseg kvaliteta gvozdja,najvise koplje,buzdovan i sekira.Veriznjaca je bila dostupna vlasteli, pesadija se borila u koznim oklopima. Lamelarni oklop, koji je vidjen u seriji, nema veze sa mozgom.Nismo videli obilje strelaca, kojima su obilovale srpske vojske tih par vekova.Nemanja 100% nije ziveo u drvenom utvrdjenju, kada je imao nekoliko kamenih gradova oko njega. Rekviziti nemaju veze sa cinjenicama iz perioda, kao da je svako obukao sta je nasao, pa na maskenbal.

Smaranje

11.01.2018. 15:16

@Par istorijskih cinjenica - Sve je tačno osim za mač. Od kako je Car Dušan uzeo nemačke vitezove kao konjicu, porastao je i kvalitet gvožđa. To što ga ne nalazimo na arheološkim nalazištima iz tgo perioda, zahvalimo Turcima.

Pricao sam za period 12.veka, gvozdje je bilo katastrofalnog kvaliteta na Balkanu, sem Vizantije

11.01.2018. 18:27

@Par istorijskih cinjenica - Pricate o dva veka kasnijem periodu,kada je srpska drzava dovela Sase, strane matalurge, i kada je mac postao osnovno oruzje plemstva, ali ne i seljacke pesadije. Cuvena Skjavoneska, tj. slovenski mac datira u najranijim nalazima iz kasnog 14.veka, zato sto mac pre ovog vremena nije mogao da prezivi dve bitke, a ne stotine godina. Za sta su nam Turci krivi? Kada je Nikola Altomanovic poharao Dubrovnik, najstrasnije sto je odneo rala druge poljoprivredne alatke. Gvozdje je bilo preskupo...

Ako hoćemo pravo

11.01.2018. 12:21

Sulejman je pobednik, Nemanjići su istorijski gubitnici. Tako je i sa TV serijom i narodom koji se danas naziva "Srbi" (mada sa Srbima blage veze nema) ... :D

123

11.01.2018. 14:16

@Ako hoćemo pravo - Sve si rekao. Praviti paralelu između ondašnjih i današnjih Srba!!! Isto kao da Italijani kažu da su Rimljani.

Zoran

11.01.2018. 12:22

Drze se Dereticeve istorije, a ne zvanicne Austro-Ugarske. Dpobro da da Senke nad Balkanom nisu promasene ni sa jedne strane.

Bungi

11.01.2018. 12:26

Kad već pričamo o izvrtanju istorijskih činjenica,da se malo vratimo na film"Boj na Kosovu".Koliko je taj film snimljen mitološki a koliko daleko od istine.?Dovoljno je u Istambulskoj biblioteci pročitati zapise osmanskih istoričara o bici iz 1389.Kao nebo i zemlja.

Marko

11.01.2018. 13:06

@Bungi - Svako ce u svojim knjigama cuvati neku svoju istinu. A prava istina je verovatno negde izmedju.

Smaranje

11.01.2018. 13:28

@Bungi - A ti misliš da su osmanski istoričari relvenatniji , i to pod Bajazitom, nego izvori sa hrišćanskih strana?

Dragan R

11.01.2018. 14:01

@Bungi - E jesi ga pogodio svaka ti čast? Našo si da tražiš istinu o Kosovskom boju u Istanbulu?

Косингас Гаврило

11.01.2018. 14:18

@Bungi - Да, један од највећих промашаја тог филма је то што је прихватио накнадно створем мит о томе како је Мурат био неки старкеља који је лежао под шатором током битке, а Милош Обилић дошао на кварно и убо га сакривеним ножем. Њих двојица су били велики ратници који су мегдан поделили на бојном пољу, и из тог мегдана Милош је изашао као победник. Мурат сигурно не би кренуо у војни поход на челу своје војске да није био способан да јаше коња и држи сабљу у боју, то би за њега била брука.

Чикириз

11.01.2018. 12:31

Сваки Србин подсвесно осећа да је доба Немањића светлост која обасјава српски народ и представља срж бића и идентитета Срба!! Никоме није свеједно како се пише и снима о овој светородној династији! Ово што смо видели представља један ТЕЖАК НЕСПОРАЗУМ између историје( епохе) ,сценаристе,редитеља и глумаца!

Драган

11.01.2018. 12:36

Да ли је цар Манојло Комнин имао 3 килограма мање или више од глумца који глуми његов лик и које је боје био његов коњ мени је најмање битно. Оно што сам видео у серији углавном се подудара са оним што пише Википедији као и оним што се учи у школи. Немања је син Завиде. Немања је имао старију браћу и синове Вукана, Стефана и Растка. Браћа су га држала у заточеништву. Побегао је, напао и победио браћу. Цар Манојло је подржао браћу која су покушала да му отму (врате) жупаније ...

Marko

11.01.2018. 13:05

@Драган - NIje rec o 3kg,vec verovatnije o 30 i vise kg i cm visine. I druga stvar,cim navodis kao izvor informisanja vikipediju,gde svako po sopstvenom nahodjenju moze da napise sta god mu padne na pamet,jasno je da nije trebalo ni da komentarises clanak...

Cudo nevidjeno

11.01.2018. 14:35

@Драган - Ako na Vikipediji trazis istinu ti si ljeni istinoljubac. Desa je Nemanjin otac. Nikakav Papa nije krunisa Nemanji i nisu zivjeli u brvnarama i zemunicama. Mnogi zidani gradovi , utvrde , Crkve su svjedocanstvo kako je bilo. Pametni ljudi ako nesto ne znaju , CUTE.

Магнус Пајк

11.01.2018. 15:45

@Драган - И Немања и цар су имали најдужи у целој Србији (свако у својој категорији) али у серији то нико није споменуо. Велики пропуст и сценаристе и режисера.

Sao roma babo babo

11.01.2018. 12:39

Držimo se mi onoga što najbolje znamo: jeftine pasulj-komedije, filmovi o ciganima i Radašinu. Da dočaramo i približimo velike istorijske teme smo antitalenti!

Milorad

11.01.2018. 12:41

Покупили су велики новац, унапред и уопште их не дотиче како

Nenad

11.01.2018. 13:20

@Milorad - Hvala Bogu ... evropske "vrednosti", bato. Pare na prvom mestu. Kakva bre istorija i patriotizam? :D :D :D

Smaranje

11.01.2018. 13:30

@HardCase - Nehvatljivo je da su jedini dokazani nasledniici Nemanjića u CG( čitavo pleme), ali avaj ,eto i to je protiv tvojih zabluda,ovaj uverenja,

MarkoKg

11.01.2018. 13:24

Kad ce druga epizoda? Zar nije trebala da bude prikazana proslog vikenda? Da vidimo i ostale, pa onda sudimo

Jo

11.01.2018. 13:26

Dijalozi su ocajni. Radnja tece sporo , inertno. To seriju cini losom. Istorijske cinjenice, kostimografija i scenografija to ne mog da promene. Ocigledno da nasi scenografi i rediteji ne prate trendove. snimaju kao 70-tih ..

E

11.01.2018. 13:30

Sloboda umetnika je samo u delovima gde nema istorijskih cinjenica odnosno u (logicnoj) prici koja povezivanju cinjenice. Imati slobodu u tumacenju temelja nacije i to putem media koji je najprisutnije u danasnjem drustvu, tako da se prekraja istina, urusavaju mit i ponos na sopstveno poreklo je vandalizam a ne umetnost.

Veljko

11.01.2018. 13:34

Проблем са Немањићима је у томе што је историографија и генеалогија о њима комплетно фалсификована, отуда толико различитих тумачења, верзија и прича о Стефану Немањи, да ли је био добар, рђав или зао, и да ли је носио круну од дрвета или метала! РТС верзија популаризује глумце а не причу или историјски контекст, а можда је то и добро јер је ова прича само једна од могућих верзија фалисификата! Сигуран сам да ни једна верзија о Немањићима неће узети у обзир геноцид Стефана Немање над богумилима!

Mihailo

11.01.2018. 13:39

Ne čudi me ništa što se tiče RTS-a nikad neće da objavi pro Srpki komentar.

Nuclear Vlasta

11.01.2018. 13:39

„Серија је јако поучна и добро одрађена“, рече мој комшија који је два пута „успешно“ лечен у „Лази“ и сада, се како су му рекли оба пута, „успешно укопио“......

Milivoje

11.01.2018. 13:43

Srbi su se odrekli svoje istorije kada su izabrali Tita i komunizam. Takva je i serija - savršeno odgovara današnjem titoističko-beogradsko-jugo-evro narodu.

gresis

11.01.2018. 17:06

@Milivoje - A film mars na Drinu, posto je on, snimljen za vreme komunizma spada u istu kategoriju?Nema to veze sa tim, komercijalizacija, pad moralnih vrednosti, jeftina kultura svaki dan, od novina do tv-a, zatucavanje na kvadrat kicerajem i sundom, pa zasto ne i jeftina verzija istorije za siroke narodne mase.

Анти Антифа

11.01.2018. 13:46

Не могу дс верујем да неко узима Википедију као нешто на чему темељи своје знање!!!/

Абердар

11.01.2018. 13:47

драган@↪ Добро си нас подсетио! Серија је на нивоу википедије!!!

Sitar

11.01.2018. 13:53

HardCase@Ma kakve veze ima koje je nacionalnosti glumac,samo da glumi dobro! Ali ovaj glumi katasrtofalno!

an

11.01.2018. 14:03

Mi smo Srbi neverovatan narod. Prikazana je jedna epizoda od dvanaest i već svi zdušno kritikuju. Čitajući komentare čini mi se da smo veoma načitan i obrazovan narod, pa svi znamo govor iz doba Nemanjića, da ne pričam o tome kako su i kada nastale pojedine reči iz današnjeg govora. A tek o garderobi, ratnoj opremi, izgledu kuća, svi smo u najsitnije detalje informisani.

Vrtis me u krug

11.01.2018. 14:09

Dovoljno je videti kakve osobe vode RTS.... najvazniji je harac koji se mora placati.

Branko

11.01.2018. 14:18

Kada su u pitanju konkretne ličnosti i konkretni događaji tu nema umetničkih sloboda. Umetnička sloboda je dozvoljena samo kod sporednih događaja i likova koje je umetnik sam izmislio. O stvarnim i istorijskim ličnostima mora se pisati samo istina i ništa osim istine. Naša istorija je i onako prepuna laži koje su prihvaćane kao "istorijske" (laž o doseljavanju Srba na Balkan u VI i VII veku o čemu nema ni jednog validnog dokaza koji bi izdržao ozbiljnu i stručnu analizu).

Kv

11.01.2018. 14:33

Najbolje serije pravi željko mitrović.. Naredio je gospodar da se to veliča.. Ajde poltroni, napredno..

Bungi

11.01.2018. 14:43

Naravno,objektivnu istorijska slika o kosovskom boju može se naći ne samo u osmanskim izvorima,već i u njemačkim,francunskim,venecijanskim,arapskim,...Jedan detalj iz filma koji sam gledao kao dijete,i danas odzvanja"Prilazi Miloš Obilić na konju sa naopako okrenutim kopljem turskom taboru,silazi sa konja,turci ga propuštaju do sultana ,naravno bez pretresa,a on klekne,isuče nož i pravo u sultana".?Da su turci bili tako naivni nebi osvojili pola evrope.Koja samo naivna scena???

Mile Brica

11.01.2018. 14:48

kad podvucemo crtu mozemo reci da serija uopste ne opravdava ocekivanja. sve i nekako da zazmuri covek ne moze da ne vidi ove ocajne statiste koji mi lice na one sto ih sale popovic dovede u grand da udaraju aplauze

Cudo nevidjeno

11.01.2018. 14:58

U seriji Ravna Gora srbski oficiri su bahate pijandure a komunisti su duse od ljudi i brinu se kako ce spasiti pticicu u kavezu za vreme bombardovanja. U Senkama Nad Balkanom , Ante pavelic je isto takva dusa koja daje sirotinji pare a Nemanjici su polu divlji vladari koi zive u brvnarama i zemunicama. ...Slucajno? Ne. To nije odraz neznanja vec odraz odnosa ljudi koi to snimaju ,prema narodu od kog poticu. Odnos prema narodu cije pare trose da bi ga unizili i poruzili. Odvratno.

Ruben

12.01.2018. 12:50

@Cudo nevidjeno - Kada sam prosle sedmice u komentaru hteo reci nesto slicno bio je cenzurisan ; jos jedan dokaz da Srpski narod i dalje zivi pod diktaturom crvenoustaskih kriminalaca ; jedina razlika je sto je njihova bahatost sada mnogo skrivenija i perfidnija. Ali nebo nije prazno - bez obzira na sve njihove napore da od njihovih netalentovanih sincica naprave "umetnike" uspevaju tek da realizuju bljutave manifestacije njihovog kriminalnog dogmatizma.

Srboljub

14.05.2018. 13:15

@Cudo nevidjeno - Ispravka: bahate pijandure nisu bili srpski oficiri, već ravnogorski, to je činjenica.

mile969

11.01.2018. 15:16

Serija umesto da objedini najbolje što ima Srbija ona je data u ruke užem krugu ljudi koji su se očigledno pogubili... jad i beda u odnosu bbc istorijske drame a nije ni got ili vikinzi... pa da čovek kaže nema veze makar je zanimljivo... ovako ova epizoda izleda kao izgubljena u vremenu i prostoru... još kada se pojavi Ćetković koji je vrhunski glumac za pozoršte ali na tv je teško se može reći prosek... tek će biti kritika

Srbi

11.01.2018. 15:22

Da li istorija Srba pocinje sa Nemanjicima? Ko je vladao srpskim zemljama pre njih? Zna li iko koliko je star nas narod?

bubule

11.01.2018. 17:00

Prva epizoda je bila losa i, sto je iznenadjujuce, scenario joj je bio katastrofalan. Po losem scenariju tesko je uraditi dobru reziju, ali je i rezija djelovala kilavo. Postedio bih glumce, oni su u ovakvim situacijama "kolateralna steta". I slazem se u vezi s Nemanjinom nezahvalnoscu prema Manojlu koji je prikazan kao velikodusan, sto onda znaci da Nemanja nije bio u redu, a opet Nemanja je prikazan kao dobar itd. Vrijednosti su zbrkane. Nemanjinim sinovima jos samo fale bezbol kape...

Речено

11.01.2018. 17:13

Serija je napravljena sa ciljem da se ponize Srbi proslih vremena, da konacno pocnemo da se stidimo predaka, da krenemo od danas ,od najlepseg trenutka u nasoj istoriji. Mozda ce ova serija pomoci da prestanemo da verujemo u legede proslosti.

Veronika

11.01.2018. 18:19

Veljko@ da li ti imalo znas ko su bili. bogumili.Mislim da vrlo malo znas o njima ili si potomče pa ovo pišeš.Naravno da ih je proterao.Ne mogu ti ovde to pričati,čitaj knjige.

Darmon

12.01.2018. 06:31

Jedina serija koju bi Srbi obožavali bi bila o Josipu Brzu Titu, jer Srbi najbolje poznaju taj deo istorije.

Bitka na Neretvi

12.01.2018. 15:28

@Darmon - je najbolji film ikada snimljen na ovim prostorima, i u njemu se Tito i ne pominje.

Neša

12.01.2018. 08:50

Poznavaoci prilika "domaće" medijske scene nisu iznenađeni. Čak više nisu iznenađeni ni što Srbija dozvoljava takvu medijsku scenu, ideologiju, projekat. Čemu onda sve ovo zaista ne znam.

Апсурд

12.01.2018. 11:15

Потражих податке о редитељу и његовом делу и постаде ми све много јасније ..У ствари, пошто му је ово прво дело које није комедија "мукица" је урадио најбоље што уме

Majstor

12.01.2018. 12:08

Tri puta sam pokusao da gledam seriju I nisam uspeo sebe da nateram bar do pola epizode! Glavnom glumcu nije mesto u ovom filmu! Katastrofa, cist promasaj!

Милан Лекић

12.01.2018. 12:24

Серијал о Немањићима замишљен је као завршни ударац најсветлијем периоду свесрпске историје. Греше они који мисле да се ради о непромишљеном ччину. Напротив. Екранизована је хрватска редакција српске средњевековне историје, са фактографским фалсификатима директно преузетим из књиге Р. Радића и С. Мишића "Србија 2017" на том фону. Ради се о добро плаћеном дискурзивном иживљавању са српском историјом. Главна задатак је да се провуче лажна римска круна Стефана Првовенчаног потом...потоп.

Раде

12.01.2018. 13:41

Све се то ради на разграђивању и омаловажавању наше историје.Зна се ко данас води ртс

Шатор

13.01.2018. 21:20

А по Берчеку можемо познати Милоша Великог!

Jasenovac

16.01.2018. 10:12

Razumljivi su svi komentari i kritike jer se radi o stvarnom istorijskom dogadaju a ne "Game of Thorns" tj. izmisljenoj istoriji. Zato i sloboda filmske umetnosti nemoze biti na izvrtanju istorije i cinjenica nego samo u filmskim efektima i malim pricama i dozivljajima. Ne iznenaduje me da su "drugi" umesali prste u ovo.

учитељица

25.01.2018. 19:46

Ееее моји ЈУГО-СРБИ како год да је снимљена серија ''НЕМАЊИЋИ-РАЂАЊЕ КРАЉЕВИНЕ'' ја сам срећна да се неко коначно сетио и усудио да је снима...мени обичној учитељици се веома свидела прва епизода и ликови НЕМАЊЕ, СТЕФАНА, САВЕ...СВАКА ЧАСТ....А ви интелектуални критизери не тражите трунку у јајету ...питам се да ли сте критиковали хиљаде филмова бравара о партизанским офанзивама ...да ли је у њима приказана историјска истина, наравно да није али нико није смео да каже ниједну реч против...ДИВНО

Nemanjic

28.02.2018. 21:36

A po Vojinu Cetkovicu svi sad misle da je Laza Kostic izgledao kao maneken. Pa to nikom nije zasmetalo od silnih i vajnih branitelja istorije. Vrlo se preteruje jer su kriticari po pravilu polovicni poznavaoci istorije okrenuti zapadnoj buducnosti ili istocnoj proslosti.

Vuk7

13.05.2019. 11:55

Kao srbin sam poceo par puta da gledam da vidim seriju o kojoj su toliko pricali, sramota me je bilo gledati i ni jednim nisam mogao da gledam vise od 10 minuta do kada me je strpljenje drzalo, jadno jeftino foliranje nezrelo i ne dostojanstveno. Ne verujem da cu moci nekada da odgledam i trecinu jedne serije